Mana lui Dumnezeu si iluzia

O mana poate sa schimbe istoria lumii, in bine sau in rau. De la imagini cosmice fascinante denumite de astronomi "mana lui Dumnezeu" sau "ochiul lui Dumnezeu" si pana la evenimente mundane intrate in legenda, mana s-a detasat de corpul fizic si a aprins imaginatia oamenilor. In fotbal, de pilda, "mana lui Dumnezeu" este o sintagma care defineste si il personalizeaza pe Diego Armando Maradona, autorul celebrului gol marcat cu mana la meciul cu Anglia, din sferturile de finala ale Cupei Mondiale din Mexic (1986), in finala cu Anglia. Recent, Les Bleus au supravieţuit contra Irlandei, datorita lui Thierry Henry care a dat o mana sacra de ajutor echipei naţionale. 

Nu degeaba in Vechiul Testament, cand se face aluzie la mana lui Dumnezeu, acest simbol prezinta divinitatea in deplina ei putere: mana lui Dumnezeu creeaza, ocroteste, sau daca se opune, nimiceste. Ti-a pus Dumnezeu mana-n cap se zice in vorbirea uzuala, cand ai mult noroc si iti merge bine.

In limba latina, manus (mana, autoritate, putere) deriva din manipulus care desemneaza o structura organizatorica militara de 200 de oameni. Manipulul era usor de condus, comandat, mânuit, manipulat prin voce si semnale. Sensul de manipulare a ramas neschimbat pana în zilele noastre, insemnand posibilitatea de a deplasa, a muta, a conduce ceva. 

Ce s-a intamplat in ziua de 26 luna curenta cu mana presedintelui pe obrazul unui copil? Imagini pe toate posturile, venite via Internet, impanzeau monitoarele si ecranele din gospodariile tuturor pentru a arunca o mana "montata" (video editata) de un dumnezeu in carne si oase, a carui minte si tehnica agresiva, manipulatorie vrea sa ne inunde constiintele. Fiecare are de ales, de judecat ce este adevarat sau fals in toata aceasta regie la care multi creatori de film jinduiesc: tehnica, arta, manipulare pentru un public cat mai variat. Oare "trucaj" inseamna si "jocul de-a adevarul" (true?!).

Cert este pentru mine un singur lucru: marii regizori si cei minori ar trebui sa renunte la arta lor de a ne impresiona, de a ne spune povesti mai mult sau mai putin adevarate in fata acestei regii romanesti infatisate in cateva secunde cu o marioneta sentimentala reprezentata de copilul din public. Aici avem filmul perfect, monteurul si regizorul in aceeasi persoana, un Oscar mult visat. Revin cu o afirmatie dintr-un documentar marca Louis Malle: Viata este o iluzie. Si mana, imi vine sa adaug.